Dnes: 29. srpna 2016    | Registrace | Hledáme | Redakce | Info | Testy | Školení | Ocenění | Nápověda | Čtenář: nepřihlášen

Rychlé odkazy
  • Hlavní stránka
  • Seznam rubrik
  • Ankety
  • Editoriály
  • TOP 15
  • KONFERENCE 2008
  • KONFERENCE 2007
  • KONFERENCE 2006
  • KONFERENCE 2005
  • KONFERENCE 2004
  • Sborník
  • Testy
  • Virtuální školení
  • Personalizace


  • Hledáte práci?
    Hledáme redaktora - pojďte s námi tvořit Databázový svět!

    Vyhledávání

    Hledej
    na Databázovém světě!



    Rozšířené vyhledávání

    Rubriky
    Aktuality
    Bezpečnost
    Business
    Česká scéna
    Datové sklady
    Dokumentace
    Dotazovací jazyky
    Hardware
    Historie
    Komentáře
    Literatura
    Metodologie
    Nondb
    Open Source
    Poradna
    Produkty
    Případové studie
    Redakce
    Rozhovory
    Standardy
    Technologie
    Tipy - triky
    Tiskové zprávy
    Vývoj
    Vývojové nástroje
    Zajímavosti

    Co je to?
    Databázový stroj
    (Database Engine)

    Pod pojmem Database Engine (tedy pod databázovým strojem) se obvykle rozumí jádro databázového serveru a základní obslužné programy tohoto jádra (například zajišťující vzdálené připojení uživatelů). Lze tedy říci, že databázový stroj je podmnožinou databázového serveru, přičemž pod pojmem databázový server je nutné vidět vybavení (typicky softwarové) pracující nad danou databází a zajišťující veškeré činnosti (včetně všech potřebných komunikací), které nad danou databází mají být zajišťovány.

    Akce
    Dynamická Datová Centra
    - na semináři se seznámíte s komplexním řešením a koncepcí Dynamických Datových Center od Fujitsu Siemens Computers se speciálním důrazem na řešení FlexFrame.

    Textová inzerce
    IBPhoenix - Vše o InterBase a Firebirdu.

    Smějete se rádi? - Pak je pro vás Vtipník to pravé!

    Prodejce reklamy - Hledáme schopného prodejce reklamního prostoru, možnost i externí spolupráce.

    Přihlášený čtenář
    Nepřihlášený čtenář

    O portálu
    Databázový svět
    ISSN: 1213-5933

    Web je optimalizován pro rozlišení 1024x768, nicméně kromě větších rozlišení podporujeme i 800x600. Podrobnosti najdete zde.

    Chcete-li mít kdykoliv možnost zkontrolovat obsah našeho portálu, můžete využít podporu rss. Podrobnosti najdete zde.
    Co používá Student Agency?


    [Rozhovory] - Student Agency patří mezi nejvýznamnější autobusové dopravce v České republice. Provozuje autobusové linky do 14 zemí Evropy a do 16 měst v České republice. Jejím hlavním trumfem je nadstandardní servis zajišťovaný v průběhu cesty stewardkou a také rezervační a prodejní systém umožňující rezervace na webových stránkách a prostřednictvím SMS. Denně přepraví kolem 20 tisíc spokojených cestujících. Naše otázky ohledně databází a fungování systému ve Student Agency nám zodpověděl Přemysl Čončka.



    Jaké technické zázemí používáte pro rezervaci jízdenek přes internet?
    Celý systém se skládá z několika částí. Srdce systému, bez kterého by nefungovala žádná další část, je databázová platforma PostgreSQL běžící na samostatném stroji (Linux, dva čtyřjádrové procesory, 4GB RAM) v server housingu v Brně. Tato databáze obsahuje i valnou část byznys logiky ve formě PL/PgSQL procedur a triggerů.

    Klíčovými subsystémy jsou dvě php aplikace – rezervační web pro klienty Student Agency a Administrační rozhraní pro prodejce, administrativní pracovníky a provizní prodejce. Obě aplikace běží spolu s ostatními weby a PHP aplikacemi Student Agency na jednom stroji s Linuxem a Apachem ve stejném server housingu jako databázový server.

    Nejmenším, ale pro klienty důležitým subsystémem je SMS brána. Jde o malou aplikaci komunikující na jedné straně s SMS centrem T-Mobile a na druhé straně s databází. Pro svůj spolehlivý běh nevyžaduje mnoho procesorového výkonu ani šířku pásma, proto ještě nedávno běžela na obyčejném, 4 roky starém desktopovém PC někde v sídle společnosti v Brně.

    Za součást systému dále považujeme i internetové kavárny a prodejní místa. V obou případech se jedná o klasické pracovní stanice s Windows XP a vlastním softwarovým vybavením.

    Proč jste zvolili zrovna PostgreSQL?
    Když jsme se v počátcích rozhodovali jakou databázi zvolit, měl jsem již předchozí zkušenosti s SŘBD Oracle. PostgreSQL se mu v mnoha ohledech podobá, je však podstatně levnější. Rozhodnutí napomohla i letitá náklonnost firmy k open source software.

    Jde o vlastní řešení nebo koupené/pronajaté?
    Jak vyplývá z předchozích odpovědí, jde kompletně o vlastní řešení Student Agency. Systém se vyvíjí od podzimu roku 2003 prakticky nepřetržitě. Zpočátku na systému pracovali dva programátoři (zároveň analytici, konzultanti, školitelé a helpdesk). Postupem času došlo ke "střídání stráží" za nové dva programátory. Vývoj se nikdy nezastavil, stále se opravují chyby, optimalizuje výkon, přepisují jednotlivé části a upravuje byznys logika podle požadavků společnosti…

    Kolik lidí se tedy o systém nyní stará?
    V minulosti prošel systém bouřlivým vývojem z malého jednoúčelového rezervačního systému pro linku do Prahy (z Brna) v systém, který zajišťuje běh mnoha vnitrostátních a zahraničních linek, internetových kaváren, umožňuje provizní prodej, řeší účetnictví atd. To vše na v podstatě stejném základu jako na začátku. Během vývoje jsme se dopustili mnoha chyb – z nezkušenosti, nerozhodnosti, liknavosti atd. Tyto okolnosti nás přivedly do stavu, který neumožňuje víc, než mírný pokrok v mezích možností a neustálou údržbu. Systém dosluhuje.

    Co s tím hodláte dělat?
    Již více než rok se vyvíjí kompletně nový systém. Kromě toho, že odstraní všechny nedostatky systému současného, přinese i zcela nové možnosti. Například ceníkový model podobný tomu, jaký používají nízkonákladové letecké společnosti. Samozřejmě vylepšený a vhodnější pro dálkovou autobusovou dopravu. V systému dále plánujeme umožnit prodej jízdenek i jiných českých a evropských dopravců.

    Zkoušeli jste i jiné databázové platformy?
    Ve Student Agency se používá ještě MySQL, využívá jej například redakční systém webových stránek společnosti a kopa menších aplikací. V nových projektech a aplikacích ale téměř bez výjimek používáme PostgreSQL. Dá se říct, že PostgreSQL je v současnosti spolu s Linuxem a Javou firemní strategií nebo politikou.

    Jaké objemy dat zpracováváte? Řádově za dané období. Případně počty transakcí za sekundu.
    Tyto informace nevím, ani je nejsem schopen zjistit. Určitým nedostatkem PostgreSQL je, že nemá k dispozici slušné nástroje pro monitorování běhu a statistiky tohoto typu. Vím jen, že zkomprimovaný dump databáze má několik gigabjatů, a že transakcí je tolik, že server je ve špičkách plně vytížen. Když si jednou za čas všimneme, že databáze "nestíhá", najdeme úzké hrdlo a to upravíme – zoptimalizujeme nebo přepíšeme.

    Kolik rezervací za hodinu/den/… systém odbaví?
    Denně přepravíme okolo 20 tisíc cestujících.

    Řešíte/řešili jste problémy s rychlostí?
    Často. Naší snahou vždy bylo, aby klient nemusel na webu čekat a aby mu SMS odpovědi chodily co nejrychleji. Mnoho úsilí jsme věnovali i tomu, aby software, který používají prodejci na prodejních místech (například na Grandu nebo Florenci) byl co nejrychlejší a ergonomický. Čím méně času prodejce sleduje přesýpací hodiny, tím více klientů odbaví a tím menší jsou fronty (které všichni nenávidí).

    Jaký článek systému je nejpomalejší/nejnáročnější na výkon?
    Je to zřejmě web pro klienty.

    Jak řešíte klasický problém rezervace – zákazník vybere místo, čímž očekává rezervaci, nicméně z vašeho pohledu může být místo rezervováno až po zaplacení (či obdržení potvrzení o zaplacení)?
    Řešíme to jednoduše: klient si vybere místo, v ten okamžik je mu místo zarezervováno, pokud do určité doby nezaplatí, místo je uvolněno.

    Řešíte problémy s konzistencí dat?
    Ne.

    Využíváte nějakých stupňů redundance?
    Bohužel ano. Celý systém se dělí na tzv. klony. Každý klon se stará o jednu nebo více linek. Technicky to znamená, že máme N databází, N klientských webů, N verzí prodejního softwaru. Klient z toho má jen komplikace – více webů, nepřenosná kreditová jízdenka, nejednotnost pravidel a rozhraní atd. Rozdělení systémů na klony bylo velkou chybou a je brzdou dalšího rozvoje.

    Pokud ano, jak jsou jednotlivé celky propojeny?
    Systémy bylo nutné integrovat na dvou místech. V internetových kavárnách (cestující na každé naší lince má nárok na určitý čas zdarma) a v SMS bráně (rezervovat, rušit rezervace a vyhledávat v jízdních řádech je umožněno klientům na všech linkách). V SMS zprávě poslané klientem jsou vždy obsaženy buď zkratky měst, podle kterých SMS brána pozná, kterému klonu zprávu ke zpracování předat, nebo kód lístku, který je napříč všemi linkami jedinečný – kódy jsou nagenerovány dopředu a jednotlivým klonům postupně přidělovány jednou za den.

    A co historie výpadků? Jak je řešíte?
    Několikrát nám vypadla některá část systému – web pro klienty nebo SMS brána. Ostatní části systému však běžely dále – bylo jak rezervovat, odbavovat… Opravdu velký výpadek, kdy nejelo nic, jsme zažili jednou – zhruba před dvěma lety. Trval cca 30 hodin a souvisel s přechodem na novou verzi PostgreSQL. Díky pracovníkům Student Agency a chápajícím klientům vše dopadlo dobře.

    Jak data zálohujete? Jaká je přibližně reakční doba (teplé) obnovy?
    Pravidelnými dumpy několikrát za den. K obnovení ze zálohy (naštěstí) ještě nemuselo dojít, ale odhaduji to tak na 1 hodinu.

    Provádíte archivaci dat?
    Neprovádíme, jen zálohy, které se uchovávají několik týdnů zpátky. Archivaci nepotřebujeme, žádná důležitá data a informace se nemažou, databáze jen roste. Mohu se podívat, kdo cestoval 13.4.2004 ve 20:00 spojem z Brna do Prahy stejně jako se mohu podívat, kdo cestuje tímto spojem v roce 2008.

    Jak se stavíte k zabezpečení (osobních údajů, ekonomické, …)?
    Ekonomické zabezpečení je řešeno tak nějak samo tím, že systém je zároveň účetní a kontrolní – jsou v něm vedeny tržby a stavy pokladen prodejců. Jinak zabezpečení probíhá tak nějak evolučně – pokud se objeví nějaký bezpečnostní problém, zanalyzuje se a zamezí se opakování do budoucna.

    Proč se domníváte, že vaše řešení je lepší než ostatních?
    Nevím, jestli je lepší, spíše není s čím srovnávat.

    Jaká část systému je podle vás unikátní, průkopnická?
    Neřekl bych, že nějaká část systému je v něčem výjimečná. Unikátní a průkopnický je podle mne systém jako celek. A to nejen technicky, ale i obchodně. Tím, jaké možnosti a služby Student Agency díky němu přinesla do autobusové dopravy v České republice.

    Využívají klientská centra jiný interface než HTML+browser (tlustý klient apod..)?
    Prodejní místa používají tlustého klienta napsaného v Delphi.

    Proč jste vybrali zrovna toto řešení?
    U desktopové aplikace lze (snadněji) dosáhnout lepší ergonomie a tím i vyšší produktivity pracovníka. Snadněji se například řeší tisk. A samotný vývoj v Borland Delphi je velice rychlý a komfortní.

    Využíváte některých systémů třetích stran (přímo souvisejících s tímto tématem)?
    Ne. Filozofií majitele firmy je, že si vše uděláme sami a to co neumíme, to se naučíme.

    Jsou na systém navázány další části – napíklad. výkazy práce zaměstnanců podle "jízd" či sledování počtu kilometrů u jednotlivých autobusů?
    Kromě účetnictví a vedení pokladen ne.

    Děkuji za rozhovor.

    Přemysl Čončka
    V roce 2003 vystudoval VUT v Brně, fakultu informačních technologií. Od roku 2004 působí jako programátor ve Student Agency, kde byl zodpovědný za vývoj informačních systémů pro autobusovou dopravu Student Agency Express.

    ( Celý článek! | Autor: Jiří Činčura | Počet komentářů: 4 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek )

    Vyhledávání
     

    Anketa
    Kolik ročně utratíte za dovolené?

    Nic 
     (759 hl.)
    Do 1 000,- Kč 
     (600 hl.)
    Do 10 000,- Kč 
     (574 hl.)
    Do 25 000,- Kč 
     (675 hl.)
    Do 50 000,- Kč 
     (592 hl.)
    Do 75 000,- Kč 
     (620 hl.)
    Více než 75 000,- Kč 
     (577 hl.)

    Celkem hlasovalo: 4397


    Poslední komentáře
    frontierd@126.com
    frontierd@126.com
    frontierd@126.com
    c
    http://www.coachoutl

    Newsletter
    Přihlaste si nezávazně - i bez registrace - odběr informačního newsletteru. Podrobné informace najdete zde.

    Emailová adresa:


    Kalendář
    <<  Srpen  >>
    PoÚtStČtSoNe
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031    

    Redakci připojuje


    Nejčtenější

    Databáze je prázdná!


    Nejvíce komentářů

    Databáze je prázdná!


    Reklama






    Nenechte si ujít články na dalších webech




    Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
    nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

    Databázový svět | dfKlub - digitální fotografie | Vtipník - vtipy přímo k Vám | Reminder - přestaňte zapomínat | Databázový svět

    Copyright (c) 2004 AVRE Publishing, spol. s r.o. Všechna práva vyhrazena