Dnes: 26. června 2017    | Registrace | Hledáme | Redakce | Info | Testy | Školení | Ocenění | Nápověda | Čtenář: nepřihlášen

Rychlé odkazy
  • Hlavní stránka
  • Seznam rubrik
  • Ankety
  • Editoriály
  • TOP 15
  • KONFERENCE 2008
  • KONFERENCE 2007
  • KONFERENCE 2006
  • KONFERENCE 2005
  • KONFERENCE 2004
  • Sborník
  • Testy
  • Virtuální školení
  • Personalizace


  • Hledáte práci?
    Hledáme redaktora - pojďte s námi tvořit Databázový svět!

    Vyhledávání

    Hledej
    na Databázovém světě!



    Rozšířené vyhledávání

    Rubriky
    Aktuality
    Bezpečnost
    Business
    Česká scéna
    Datové sklady
    Dokumentace
    Dotazovací jazyky
    Hardware
    Historie
    Komentáře
    Literatura
    Metodologie
    Nondb
    Open Source
    Poradna
    Produkty
    Případové studie
    Redakce
    Rozhovory
    Standardy
    Technologie
    Tipy - triky
    Tiskové zprávy
    Vývoj
    Vývojové nástroje
    Zajímavosti

    Co je to?
    Systémový katalog
    Struktury, ve kterých jsou uloženy informace o dané databázi, případně databázovém serveru. Někdy je možné se z anglického Data Dictionary setkat s pojmem datový slovník.

    Akce
    Dynamická Datová Centra
    - na semináři se seznámíte s komplexním řešením a koncepcí Dynamických Datových Center od Fujitsu Siemens Computers se speciálním důrazem na řešení FlexFrame.

    Textová inzerce
    IBPhoenix - Vše o InterBase a Firebirdu.

    Smějete se rádi? - Pak je pro vás Vtipník to pravé!

    Prodejce reklamy - Hledáme schopného prodejce reklamního prostoru, možnost i externí spolupráce.

    Přihlášený čtenář
    Nepřihlášený čtenář

    O portálu
    Databázový svět
    ISSN: 1213-5933

    Web je optimalizován pro rozlišení 1024x768, nicméně kromě větších rozlišení podporujeme i 800x600. Podrobnosti najdete zde.

    Chcete-li mít kdykoliv možnost zkontrolovat obsah našeho portálu, můžete využít podporu rss. Podrobnosti najdete zde.
    Databáze v IBM IDC


    [Česká scéna] - V zimním počasí jsme měli možnost navštívit Integrated Delivery Center společnosti IBM v Brně a zjistit, co všechno z databázových technologií nabízí. Všechny všetečné otázky nám zodpověděl pan Václav Protivánek, který pracuje v týmu databázových administrátorů pro Oracle Database.



    Aktuálně se jeho tým stará především o francouzský segment zákazníků, nicméně působení se rozšiřuje, takže DBA aktivity se týkají například také německého, italského případně švýcarského trhu. Celý tým se skládá z 25 administrátorů.

    Hlavní oblastí, na kterou jsme se zaměřili, byly samozřejmě databázové technologie. Základním posláním je outsourcovat provoz databázového prostředí. Vše samozřejmě záleží na typu kontraktu, ale nejběžnější databáze, které jsou spravovány, jsou IBM DB2, Oracle Database, a MS SQL Server. Rozdělení databází je přibližně stejné jako na trhu.

    Zajímalo nás, zdali zákazníci touží po informaci, jaká platforma je využívána. Překvapivě menšinu tento fakt nezajímá. Častější je však stav, kdy zákazník měl svůj systém a migroval jej k IBM (tedy ví, co je využíváno). A pokud má zákazník zájem, je snaha unifikovat celé prostředí, především pak kvůli jednodušší údržbě a v konečném důsledku i nižší ceně.

    Při práci s databázemi, ať se jedná o libovolnou platformu, nevyhnutelně vznikají problémy, které je třeba řešit. Podle slov Václava Protivánka je velká část vyřešena již podporou první úrovně, takže do vyšších úrovní se dostanou jen skutečně neobvyklé problémy.

    Podpora první úrovně – tzv. Command centrum – řeší především kontrolu (případně nefunkčnost) naplánovaných úloh a jednoduché závady. Pro monitoring a informace o chybách je využíván nástroj IBM Tivoli, který díky své obrovské konfigurovatelnosti zvládá 99 % všech úkolů. Pro monitoring jsou využívány monitorovací servery, které testují jednotlivé služby; v případě problému generují hlášení o chybě. Command centrum pak musí rozhodnout o konkrétním řešení či předání dál.

    Pro práci v Command centru (přesněji v centrech) je využíváno principu "follow the sun", který těží z globální strategie firmy propojující IBM centra do jedné celosvětové sítě. Samozřejmě je nepřetržitě k dispozici také expert "on duty", pokud by bylo třeba řešit závažný problém.

    Vyvstává také otázka, zdali je dovoleno, aby zákazník měl servery ve své lokaci a IBM pouze zajišťovala support. Samozřejmě to možné je. Pro případ poruchy je v dané lokaci smluven "on site support", tedy člověk, který v případě problému, jenž není možné odstranit vzdáleně, zajistí nápravu (alespoň pro obnovení vzdáleného přístupu).

    Aby byl zajištěn bezchybný chod databáze, je třeba provádět pravidelnou údržbu. Prováděny jsou periodické kontroly a testy bezpečnosti. Zhruba v tříměsíčních cyklech jsou aplikovány opravy a požadavky na změny. Pro instalaci oprav apod. jsou k dispozici nástroje, které dokážou zajistit hromadnou aplikaci na vybranou množinu, které se hojně využívají ve standardizovaných prostředích. Naopak v případě různorodých systémů se k aktualizacím přistupuje individuálně.

    Prováděno je samozřejmě také běžné řešení problémů či obnovy databází na testovacím prostředí. Pro zajištění spokojenosti zákazníka jsou všechny tyto kroky kontrolovány na databázové i aplikační úrovni a jsou prováděny průběžné reporty.

    Jistě každého napadlo, jaké jsou postupy při řešení problému a jak je případně řešen bezvýpadkový provoz. Pokud zákazník vyžaduje maximální možnou dostupnost, je samozřejmě volena cesta redundance, téměř vždy v podobě clusterů. Pokud se přeci jen problém objeví, je okamžitě zachycen a je mu přidělena tzv. "severity", něco jako stupeň závažnosti. Kritické problémy se převážně řeší do dvou hodin. O něco méně kritické mají běžnou dobu řešení do osmi hodin. Některé problémy se ale samozřejmě mohou řešit i dny či týdny (zde je třeba také poznamenat, že je odlišován čas detekce chyby a čas opravy chyby).

    Většina programového vybavení je provozována na mainframech, případně je snaha vše na mainframe migrovat. Nad druhou stranu jsou provozovány i linuxové farmy. Provoz mainframu je, podle slov Václava Protivánka, mnohem výhodnější. Mezi technicky nejzajímavější systémy patří data warehousové instalace nad Oracle Database 10g – jak spravovaným objemem dat (cca 250 TB), tak z hlediska dosahovaných hodnot při transakčním zpracování (cca 2500 transakci/min).

    Brněnské IBM IDC se samozřejmě stabilně rozvijí. Při slavnostním otevření v roce 2006 mělo zhruba 1200 pracovníků a nyní je jich více než dvojnásobek. Nové služby jsou připravovány především na základě požadavků zákazníka a probíhá stálá diferenciace týmů.

    Václav Protivánek
    Pracuje v IBM od konce roku 2005. V IDC má na starosti tým databázových administrátorů pro Oracle Database. Má přes 14 let zkušeností jako vývojář, projekt manažer a analytik především pro Unix a Informix a také přes 11 let jako projekt manažer a DBA pro Oracle Database, HP-UX, AIX. Je také certifikován jako Oracle External Lector z Oracle CZ.

    ( Celý článek! | Autor: Jiří Činčura | Počet komentářů: 3 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek )

    Vyhledávání
     

    Anketa
    Kolik ročně utratíte za dovolené?

    Nic 
     (1291 hl.)
    Do 1 000,- Kč 
     (910 hl.)
    Do 10 000,- Kč 
     (855 hl.)
    Do 25 000,- Kč 
     (1114 hl.)
    Do 50 000,- Kč 
     (875 hl.)
    Do 75 000,- Kč 
     (1012 hl.)
    Více než 75 000,- Kč 
     (850 hl.)

    Celkem hlasovalo: 6907


    Poslední komentáře
    frontierd@126.com
    frontierd@126.com
    frontierd@126.com
    c
    http://www.coachoutl

    Newsletter
    Přihlaste si nezávazně - i bez registrace - odběr informačního newsletteru. Podrobné informace najdete zde.

    Emailová adresa:


    Kalendář
    <<  Červen  >>
    PoÚtStČtSoNe
       1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  

    Redakci připojuje


    Nejčtenější

    Databáze je prázdná!


    Nejvíce komentářů

    Databáze je prázdná!


    Reklama






    Nenechte si ujít články na dalších webech




    Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
    nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

    Databázový svět | dfKlub - digitální fotografie | Vtipník - vtipy přímo k Vám | Reminder - přestaňte zapomínat | Databázový svět

    Copyright (c) 2004 AVRE Publishing, spol. s r.o. Všechna práva vyhrazena